Aan de slag: de voorjaarsschoonmaak op je werk
Hoe ziet jouw werkplek, bureau, werktas en/of computer eruit? Heb je alles op orde? Lekker opgeruimd? Kan je snel jouw documenten en/of spullen terugvinden? Of is het -als je eerlijk bent- toch eigenlijk een rommeltje? En gun je jezelf geen tijd om nu eindelijk eens op te ruimen en orde op zaken te stellen? Je bent echt geen uitzondering.
Nu het voorjaar echt is begonnen, is het een mooi moment om ruimte te gaan maken. Fysiek, maar ook zeker in je hoofd. Dat kan je doen door ‘gewoon’ op te ruimen. Dat geeft je rust, meer focus én overzicht! De grote schoonmaak van vroeger, maar nu in je werkomgeving.
Hoewel we steeds minder met papier werken, zijn de stapels niet minder geworden. Wel minder zichtbaar. We hebben namelijk vaak ‘digitale’ stapels gecreëerd. Niet te zien voor het oog, maar wel aanwezig op onze laptops, iPads, smartphones etc. We bewaren steeds meer informatie, e-books, e-mails en meer. We willen niets missen. Dit leidt tot ‘information-overload’ en FOMO (Fear Of Missing Out).
Daarnaast neemt ook de hoeveelheid spullen in onze woonomgeving toe. We leven in een echte consumptiemaatschappij. De tegengeluiden zijn ook al hoorbaar: een groeiende groep mensen kiest voor een minimalistische leeftstijl, tiny houses enzovoort. Kortom, alleen plaats voor de écht belangrijke dingen.
En zo is ook Marie Kondo, een Japanse opruimguru, bekend geworden. Je hebt er vast al eens over gehoord of gelezen. Marie heeft een aantal boeken geschreven (zie ook de boekentip van deze maand) en heeft zelfs een eigen Netflix-serie: ‘Tidying up with Marie Kondo’. Zij vraagt zich bij het opruimen af: ‘Does it spark joy?’ oftewel ‘Beleef ik er (nog) plezier aan?’ Niet? Dan kan het weg: weggeven of weggooien. Maar voordat ze dat doet, bedankt Marie nog wel even het weg te gooien c.q. weg te geven item: ‘Thank you!’ Dat laatste gaat voor ons, nuchtere Hollanders, soms wat te ver.
Oké, maar nu aan de slag! Hier onze 5 stappen naar een opgeruimde en overzichtelijke werkomgeving.
- Stap 1: START met opruimen: de 1e stap is vooral gewoon beginnen én DOEN! Bekijk kritisch je werkruimte: je bureau, kast, werktas enzovoort, maar vergeet ook jouw digitale omgeving niet. Welke spullen en/of informatie hebben een meerwaarde voor je tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden? Wat gebruik je echt regelmatig? Wat niet (meer)? Waar wordt je blij van (‘does it spark joy’)? En waar niet (meer) van? Durf afscheid te nemen van spullen en informatie, zodra ze hun diensten bewezen hebben. Dat geldt ook voor boeken. Gelezen? Weg ermee! Maar vergeet ze niet eerst te bedanken. ? Een opgeruimde (werk)omgeving zorgt ervoor dat je tijdens je werk minder afgeleid wordt (zowel bewust als onbewust) waardoor je je beter kan focussen en concentreren.
- Stap 2: ORGANISEER de spullen en/of informatie die overgebleven zijn na de opruimactie. Maak categorieën, berg dingen die je samen gebruikt bij elkaar op, enzovoort. Zo krijg je overzicht, ben je niets meer kwijt, kan je snel iets terugvinden en win je dus ook echt tijd.
- Stap 3: Creëer een nieuwe (werk)GEWOONTE: heb je iets gebruikt? Ruim het direct op! Dat kost weinig tijd en levert je veel op.
- Stap 4: Kies een VASTE PLEK voor alles. Waar laat je het als je klaar bent? Zowel voor je fysieke spullen, als je digitale documenten en informatie. Maak hiervoor een handige mappenstructuur. Zo is het niet alleen duidelijk waar je iets kan vinden, maar ook waar je dat later weer op kan bergen. Dat kost je dan weinig energie en moeite, waardoor je het ook eerder doet.
- Stap 5: Houd RUIMTE : ruimte in je kast, in je la, maar ook in je agenda. Zo wordt niet alles overvol en dat geeft letterlijk en figuurlijk lucht!
Geïnspireerd om aan de slag te gaan? Wij wensen je veel succes met deze voorjaarsschoonmaak. Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.
(Uit: E-zine Moeiteloos Werken, April 2019)
Terug naar het overzicht