Hoe lang duurt even?
Het triggerde me. Het woordje ‘even’. En helemaal toen we er wat dieper op in gingen tijdens het plenaire gedeelte van de training Moeiteloos Werken. De verschillende typen medewerkers kwamen ter sprake. Nu zijn we eigenlijk niet voor het ‘in hokjes plaatsen’ van medewerkers. Maar het bespreken van deze types geeft vaak herkenning en inzicht in het eigen werkgedrag.
Zo onderscheid je de helper, de creatieveling, de solist, de perfectionist en de optimist (volgens ‘Mastering the art of work’ van Digne Consult). Je herkent je misschien helemaal in 1 type of in een combinatie van 2 of 3 types of je hebt van alle types wel een beetje in je. Ieder type heeft zijn eigen mooie eigenschappen en kwaliteiten, maar uiteraard ook valkuilen.
Optimist
Stel, je herkent je in een optimist. Voor jou is het glas dan altijd half vol, je bent vaak goed gehumeurd en bekijkt het leven van de zonnige kant. Wanneer je een verzoek krijgt is je reactie meestal dat je dat wel ‘even’ doet. Maar vaak valt dat ‘even’ erg tegen in de tijd en doe je langer over een taak dan in eerste instantie ingeschat. Hierdoor ervaar je stress en maak je overuren om het werk af te krijgen. Dit zal je alleen niet zo snel laten blijken. Herkenbaar?
Verbod
Toen ik deze types besprak met de trainingsgroep, kreeg ik een bijzondere reactie van een deelneemster. Deze reactie zorgde voor mijn trigger. Ze vertelde me dat ze met haar team hebben afgesproken dat ze het woord ‘even’ niet meer mogen gebruiken. Een verbod op het woord ‘even’! Puur om de medewerkers te beschermen. Ze spreken elkaar er ook op aan als iemand het woord ‘even’ toch gebruikt. Geweldig he?
Want ‘even’ duurt vaak veel langer dan in eerste instantie gedacht. ‘Even’ kost meestal meer tijd! Waardoor je in de knoop komt met je planning. Door toe te zeggen dat je ‘even’ iets doet, snijd je jezelf in je vingers. Dit is wat een optimist vaak doet.
3 Tips
- Vermenigvuldig de tijd die je als optimist denkt nodig te hebben x 2. Ja, je leest het goed. Als je denkt dat je ergens een half uurtje tijd voor nodig hebt, maak er dan maar één uur van in je planning. Dan ben je pas reëel aan het plannen! Overwerken door je eigen optimisme en een onhaalbare planning worden met deze tip verleden tijd.
- Is een verbod op het woordje ‘even’ ook in te voeren in jouw team? Maak dat eens bespreekbaar. Dan merk je pas hoe vaak je het woordje eigenlijk gebruikt. En hoe dit verbod jou of jouw optimistische collega helpt. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet, toch?
- Heeft een collega het toch over ‘even’, kwantificeer het dan. Vraag hoeveel tijd er concreet bedoeld wordt met ‘even’. Dat maakt het inschatten van een toezegging op een verzoek uiteindelijk veel makkelijker. En vergeet niet dat ‘nee’ ook een antwoord is. Maar daar kunnen we weer een heel ander artikel aan wijden. 😊