Op naar werkvrije vrije tijd

Is het al een tijdje geleden dat je een écht ontspannen gevoel had na een vrije dag, weekend of relaxte avond? Beantwoord je ’s avonds toch nog even wat mails, omdat je overdag met je kind naar een afspraak bent geweest? App je in het weekend nog even je collega over die bijeenkomst van maandag? Of denk je weleens ‘Eigenlijk ben ik wel vrij vandaag, maar dit kan écht niet wachten tot morgen…’ 

Meer thuis aan het werk

We zijn allemaal (veel) meer gaan thuiswerken het afgelopen jaar. Hierdoor is de scheidslijn tussen werk- en privé-tijd vager en onduidelijker geworden. In onze eerdere blogs ‘Ongestoorde privé-tijd, bestaat dat nog?’ en ‘Van werkdruk naar werkgeluk, ook thuis’ lees je hier al meer over.

Altijd ‘aan’

Aan de ene kant is het heel fijn dat je nu meer balans in je leven kan creëren. Je kan meer zelf bepalen of je tijdens werktijd iets privés doet of andersom. Wanneer dit je eigen keuze is én bijdraagt aan een betere werk-privé balans voor jou, is thuiswerken een positieve toevoeging op jouw (werk)leven. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat er van je verwacht wordt dat je altijd ‘aan’ staat. Of dat jij wilt bewijzen dat je thuis écht wel aan het werk bent en dus eigenlijk méér werkt dan wanneer je naar kantoor gaat. Of je hebt het overzicht niet meer op al je werkzaamheden en hoopt, door meer te werken, je werk eindelijk ‘af’ te krijgen.

Oplaadtijd belangrijk

Wat de reden ook is, je lichaam en je brein hebben tijd nodig om op te laden.  Wil je je niet gestrest voelen of zelfs richting een burn-out gaan? Dan is oplaadtijd belangrijk! Je telefoon leg je ook iedere avond aan de oplader toch? Wat dat betreft was de ‘oude’ van 9 tot 5-mentaliteit zo gek nog niet. We geven je graag 4 tips voor hoe je hiermee om kan gaan.  

4 Tips

1. Maak de mentaliteit van ‘altijd aan’ staan bespreekbaar

Vaak sluipt het gevoel van ‘altijd maar bereikbaar’ moeten zijn langzaam in een bedrijfscultuur. Maak het bespreekbaar met je leidinggevende en/of binnen je team. Dat zorgt voor verheldering. Juist door het belang van oplaadtijd en het even onbereikbaar zijn of ‘uit staan‘ te bespreken, kan je afspraken maken over hoe hier mee om te gaan. 

De Fransen hadden dit inzicht al meer dan 5 jaar geleden. Dit heeft zelfs geleid tot een wet die het recht geeft om niet verbonden te zijn: ‘droit à la déconnexion’. Deze wet geeft werknemers het recht om off-line te zijn en beschermt hen tegen e-mailgebruik buiten werktijd.

2. Maak je vrije tijd ‘heilig’

Laat je omgeving weten dat je niet bereikbaar bent in je vrije tijd. Zet alle notificaties en, zo nodig, ook je telefoon uit. Laat je laptop in je werkkamer liggen en raak ’t niet aan. Gebruik je out of office-melding goed en geef daarin aan wanneer je wél weer bereikbaar bent.

Krijg je toch een vraag of verzoek van een collega? Dan voelt dit vaak al snel als iets urgents. Maar is dat ook wel echt zo? Vraag door wanneer het moet gebeuren. Of beter nog, laat je collega weten dat je nu vrij bent. Op je eerstvolgende werkdag ga je er mee aan de slag. En geniet vooral van het relaxte gevoel in je vrije tijd.

3. Zorg voor rust in je hoofd door overzicht

Creëer overzicht in al je werkzaamheden en taken. Gebruik hiervoor een (digitale) takenlijst. Plan deze taken in in je agenda. Juist door alles uit je hoofd te halen en in te plannen, kan je de gedachtes erover loslaten. En kom je ze weer tegen op de (werk)momenten, wanneer jij het wilt. Heb je hier moeite mee of weet je niet hoe? Kijk dan eens naar deze mogelijkheden om je daar mee te helpen.

4. Plan tijd in voor je dag- en weekafsluiting

Bepaal voor jezelf wanneer je wilt stoppen met werken en wanneer voor jou je vrije tijd ingaat. Zet eventueel een alarm op je mobiele telefoon als reminder. En evalueer dan in 1 minuutje je dag. Heb je alles gedaan wat je wilde doen? Zitten er nog losse eindjes in je hoofd? Haal het allemaal uit je hoofd en geef het een plekje op je (digitale) takenlijst of in je agenda.

Is het bijna weekend? Neem dan wat ruimer de tijd om de afgelopen week te evalueren. Maar ook om 3 á 4 weken vooruit te kijken in je agenda. Is het niet (helemaal) gelukt om alles te doen wat je wilde doen? Plan het dan opnieuw in. Is je takenlijst volgelopen? Verspreid de taken dan weer over de komende nieuwe week of weken. Heb je nog dingen in je hoofd zitten? Noteer ze en geef ze een plekje in je werksysteem. Neem dan ook meteen even je inbox mee en maak deze weer scroll-vrij. Kortom, doe er alles aan om je weekend zo relaxt mogelijk te maken. Zonder werkdingen die nog in je hoofd zitten, of erger nog, die je kostbare vrije tijd opeisen.

Tip!

Ben je benieuwd wat de invloed van jouw werk op jouw thuissituatie is en vice versa? En hoe je hier balans in kan vinden? Doe dan deze gratis test van Career & Live en ontvang je persoonlijke uitslag en concrete tips per mail.

Terug naar het overzicht

Wil jij stressvrij, slimmer en met plezier werken?

Meld je dan hieronder aan voor onze GRATIS mini-training per e-mail én ontvang maandelijks ons e-zine met nog meer tips over slim & efficiënt werken, een scroll-vrije inbox, prioriteiten stellen, timemanagement en meer.

Ja, stuur mij de gratis mini-training Moeiteloos Werken!

 

dit veld niet invullen s.v.p.