Thuiswerken? Tijd om op te laden!

Terwijl ik dit artikel schrijf, zit ik heerlijk aan de veranda-tafel te werken. Eén van de voordelen van thuiswerken voor mij. De frisse lucht geeft me energie en de omgeving inspireert me. 

Want als er iets is, waar we de afgelopen weken mee ‘geconfronteerd’ zijn, is het wel de balans houden in de thuiswerk- en leefsituatie. Zoals het er nu naar uitziet, moeten we de komende tijd ook nog sociale afstand houden. En dus ook thuiswerken.

En hoewel dit al bij veel bedrijven en medewerkers geïntegreerd is in het arbeidsproces, is het voor sommigen echt wennen aan een compleet nieuwe situatie. Een grote rol hierbij speelt het vertrouwen dat de medewerker ook echt aan het werk is. Om dit vertrouwen niet te schaden komt het maar al te vaak voor dat er juist thuis meer en harder gewerkt wordt dan op kantoor!

Tijd om op te laden, dus. Meer balans aanbrengen in het werk en de nodige ontspanning. Want het is tenslotte zeker niet de bedoeling dat je overspannen raakt. 

4 Tips voor een goede in- & ontspanningsbalans

  1. Bereid zowel je werk- als ontspanningsmomenten voor. Het klinkt zo simpel en dat is het eigenlijk ook. Plan van tevoren hoe je je dag wilt besteden en wanneer je wilt ontspannen. Doe dit bij voorkeur aan het einde van je (werk)dag voor de volgende dag. Neem 5-10 minuten tijd voor een kort planningsmoment. En vergeet daarbij je pauzes niet. Lees meer over het maken van een dagplanning in ons artikel ‘Plan je dag en je week’.
  2. Wil je goed voorbereid aan het werk thuis? Bedenk dan wat je helpt om je te kunnen focussen. Ongestoord werken kan je doen door bijvoorbeeld oordopjes of een koptelefoon te gebruiken. Ook goede afspraken maken met je huisgenoten is belangrijk. Of wat dacht je van een focusvlag of een opvouwbaar tafelscherm te gebruiken? 
  3. Breng in kaart waar jij energie van krijgt. Wat zijn jouw energiegevers gedurende een werkdag (en wat zijn jouw energievreters)? Welke kan je eenvoudig toepassen in je thuiswerksituatie? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een korte wandeling maken, een paar keer diep ademhalen, een klein puzzeltje, gedichtje, tekening of iets anders creatiefs maken of een powernap doen (onderschat niet de kracht hiervan). Meer inspiratie lees je hier. Ook mediteren hoort, wat ons betreft, in het rijtje van energiegevers thuis. Nu denk je misschien dat dit heel ‘zweverig’ is en lang duurt. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Wij zijn fan van de app Meditation Moments. Verschillende meditaties, met of zonder stembegeleiding, muziek, ademhalingsoefeningen enzovoort. Korte meditaties van 3 – 7 minuten tot een half uur of langer. Een aantal meditaties kan je gratis uitproberen. Natuurlijk zijn er ook nog veel meer andere goede meditatie-apps te vinden. Dus wat je ook als hulpmiddel gebruikt, mediteren helpt je ontspannen én om je beter te kunnen focussen.
  4. Wil je meer tijd voor ontspanning? Besteedt dan je (thuis)werktijd zo efficiënt mogelijk. De  Pomodoro-techniek kan je hiermee helpen. Deze techniek is ontdekt door een Italiaanse student die wel wat focus kon gebruiken tijdens zijn studiejaren.  Door in tijdsblokken te gaan studeren, met daarna vaste ontspanningsmomenten te creëren, is hij heel efficiënt gaan werken! Het grote geheim hiervan is dat je beperkte tijd heel gefocust aan het werk bent. En je daarna geoorloofd heel iets anders mag doen. Nieuwsgierig geworden naar de Pomodoro-techniek? Hier kan je een gratis stappenplan downloaden.

Bonustip!

Onze trainer Monique maakte recent voor social media een leuk filmpje over ‘Thuiswerken met kinderen’. Nieuwsgierig? Bekijk snel het filmpje.

 We wensen je veel thuiswerkplezier én ontspanningsmomenten toe!

Terug naar het overzicht

Wil jij stressvrij, slimmer en met plezier werken?

Meld je dan hieronder aan voor onze GRATIS mini-training per e-mail én ontvang maandelijks ons e-zine met nog meer tips over slim & efficiënt werken, een scroll-vrije inbox, prioriteiten stellen, timemanagement en meer.

Ja, stuur mij de gratis mini-training Moeiteloos Werken!

 

dit veld niet invullen s.v.p.