Van werkdruk naar werkgeluk, ook thuis

We zijn alweer ruim een jaar thuis aan het werk. Heb jij je draai gevonden? De invulling van ons werk is door het ‘thuiswerken’ enorm veranderd. Dat hebben we allemaal zelf kunnen ervaren. Er is het afgelopen jaar ook veel onderzoek gedaan. Wat zijn de effecten van thuiswerken? De voor- en nadelen? Wat doet thuiswerken met de productiviteit? En met stress en werkdruk?

We missen onze collega’s

Een belangrijke conclusie is dat we vooral het informele, face-to-face, contact met onze collega’s missen (het bekende praatje bij de koffie-automaat). De samenwerking is lastiger en we voelen ons minder verbonden met onze directe collega’s en ook met de organisatie/bedrijf. Dit heeft gevolgen voor ons werkgeluk, want sociale contacten hebben grote invloed op ons werkplezier.

Scherm-moe

Ook worden we een beetje scherm-moe: 5 uur online contact per dag is geen uitzondering. Daarom worden we kritisch op nog meer online activiteiten en zijn we geneigd de niet strikt-noodzakelijke digitale overleggen te skippen. Het gevaar is dan dat je in een vicieuze cirkel terecht komt, waardoor de juist zo belangrijke sociale contacten nog meer verwateren…

Thuiswerken vast onderdeel

Thuiswerken zal, ook na de Corona-periode, een vast onderdeel gaan worden van ons toekomstige werkleven. Het kantoor zal vooral de functie van ontmoetingsplaats gaan krijgen. We gaan naar een vorm van ‘hybride werken’ toe. Belangrijk dus om hiervoor een nieuwe ‘moeiteloze’ manier van werken aan te leren. 

Wat kan je zelf doen om stressvrij en met plezier thuis te werken?

Naast de praktische hulpmiddelen en materialen die de werkgever voor je regelt, kan je zeker ook zelf wat doen. Doe dat vooral! Het gaat tenslotte om jouw gevoel van werkgeluk. Hier onze tips voor jou over focus, batchen van taken, Fika’s, schuldgevoel, blurring en meer.

  • Hocus pocus, focus! Omdat de ene taak intensiever is dan de andere, is het belangrijk om momenten geconcentreerd te kunnen werken. Gun jezelf deze ‘focus-tijd’. Maak afspraken met je manager en collega’s hierover. Bijvoorbeeld om vergaderingen ná 10.30 uur te plannen. Zo kan je ’s ochtends direct beginnen aan een concentratieklus. Plan deze focus-tijd ook in je agenda. Bekijk hier ons filmpje ‘Betere focus bij het thuiswerken’
  • Batch taken: Verzamel dezelfde soort taken en voer deze samen uit. Denk bijvoorbeeld aan het afhandelen van je e-mail, het schrijven van stukken, administratieve werkzaamheden etc. Dat kunnen blokken zijn, maar ook dagdelen die je voor deze taken reserveert. In plaats van alles door elkaar te doen, heen en weer te springen van de ene taak naar de andere taak, werk je efficiënter en met meer focus.
  • Las ‘Fika’s’ in: Oftewel neem 2-3 ‘koffiepauzes’ per dag. Fika is Zweeds en betekent letterlijk ‘koffiepauze’, maar is veel meer dan dat. Het is een korte pauze om je even terug te trekken uit je dagelijkse werkzaamheden. Een moment om je werk even te laten voor wat het is en te focussen op de (kleine) dingen in je leven waar je dankbaar voor bent. Je maakt je even los van je werk en dat geeft ruimte voor nieuwe energie. Dé manier om stress te voorkomen en het maakt je nog productiever ook.
  • Zoek contact: Sociale contacten en steun van collega’s en/of manager zijn dus heel belangrijk voor je werkplezier. Blijf dit contact ook echt opzoeken. Ondanks alle formele online overleggen moet je hier niet op bezuinigen. Spreek b.v. een start van de dag af, maak een lunch afspraak om via ‘het scherm’, voorzien van je lunchpakketje, even bij te praten of sluit je (werk)dag of (werk)week samen af. Blijf de verbinding zoeken. Je zal zien dat dit je veel oplevert.
  • Let it go & blurring: De grens tussen werk en privé vervaagd door het thuiswerken. Zoals alles heeft dit ook voor- én nadelen. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om tussendoor een wasmachine aan te zetten, een pakketje aan te nemen, een privé telefoontje te doen enzovoort. Voel je daar niet schuldig over. Uit onderzoek blijkt dat je werkuren thuis, productiever zijn. Dus weg met dat schuldgevoel! Let it go. Tot slot, is het belangrijk om er voor te zorgen dat je niet altijd ‘aan’ staat. Er moeten zeker ook periodes zijn dat je afstand neemt van je werk, jezelf ‘rust’ gunt en je batterij weer opgeladen kan worden. De uit-knop van je laptop of mobiel kan je daarbij helpen. 😊

Vind je het lastig om dit voor jezelf te regelen? Heb je behoefte aan ondersteuning om  Moeiteloos Thuis te Werken? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee over wat wij voor je kunnen betekenen.

Terug naar het overzicht

Wil jij stressvrij, slimmer en met plezier werken?

Meld je dan hieronder aan voor onze GRATIS mini-training per e-mail én ontvang maandelijks ons e-zine met nog meer tips over slim & efficiënt werken, een scroll-vrije inbox, prioriteiten stellen, timemanagement en meer.

Ja, stuur mij de gratis mini-training Moeiteloos Werken!

 

dit veld niet invullen s.v.p.